Edvard Grieg kåret til årets prosjekt

Edvard Grieg-prosjektet er tildelt prisen "Project of the Year" for 2016 av Petroleum Economist. Prisen ble annonsert under en høytidelig seremoni i London i går kveld.

"Dette er en fantastisk anerkjennelse både for vårt prosjektteam og for våre leverandører", sier administrerende direktør Kristin Færøvik i Lundin Norway AS.

Det globale månedsmagasinet Petroleum Economist deler hvert år ut priser i forskjellige kategorier, der årets prosjekt av de fleste vurderes som den som henger høyest. Det er en uavhengig jury bestående av noen av de fremste ekspertene innen olje- og gassindustrien som vurderer kandidatene.

- Utbyggingen av Edvard Grieg-feltet har gitt muligheter for både Kværner og resten av leverandørindustrien til å videreutvikle kompetanse og konkurransekraft. Allerede ved kontraktsignering i 2012 tilkjennegav vi vår ambisjon om å gjøre Edvard Grieg til et referanseprosjekt. Det er veldig hyggelig å se at våre leveranser, både plattformdekk og stålunderstell, har bidratt til denne fortjente anerkjennelse Lundin nå har fått fra det internasjonale olje- og gassmiljøet. Vi takker Lundin for både tilliten og et spesielt konstruktivt samarbeid, og gratulerer dem med prisen «Project of the Year for 2016», sier Kværners konsernsjef Jan Arve Haugan.

-Vi konkurrerer i praksis med alle ferdigstilte prosjekter i verden, og blir vurdert av noen av de mest kompetente menneskene i vår industri. Og når vi i tillegg vet at dette er Lundin Norway sin første egenopererte plattform, så har vi all mulig grunn til å være stolte i dag", sier direktør for feltutvikling Erik Sverre Jenssen i Lundin.

Juryen nevnte spesielt den vellykkede gjennomføringen av prosjektet, og også bruken av ny teknologi om bord på plattformen i sin begrunnelse.

- Plattformen ble levert på nøyaktig det tidspunktet vi avtalte med Lundin ,  til avtalt kvalitet. Det var et krevende løp, men vi holdt milepælene hele veien,  og bidro også i en vellykket offshorekampanje som resulterte i at plattformen kom i produksjon som planlagt, sier Jarle Henriksrud, som var Kværners prosjektdirektør for plattformdekket til Edvard Grieg.

Fra Kværner var konsernsjef Jan Arve Haugan og prosjektdirektør for plattformdekket til Edvard Grieg, Jarle Henriksrud til stede under utdelingen. Erik Sverre Jenssen, Karl Petter Løken, Bjørn Johnsen og Jørn Aasland representerte Lundin Norway. Fra Lundin Petroleum stilte COO Nick Walker og CFO Mike Nicholson.